Donderdag

19 februari 2015 - Moengo, Suriname

Vandaag om half acht richting Moengo vertrokken. De scholen waren dicht vanwege chinees nieuwjaar Het team kwam wel met een delegatie en een aantal ouders van de oudercommissie. We deden vervolgens ook met deze school weer onze workshop.

Vervolgens hadden we nog een boeiend gesprek met de coördinatoren vanuit Suriname over een andere invulling van het vervolg omdat we nu zoveel gezien hadden dat we ook een goed beeld van het vervolg voor ogen hadden.

Hier kwamen we na een uurtje praten goed uit. Na het eten zijn we naar het museum van Marcel Pinas geweest. Een beroemd kunstenaar uit Moengo. Hij staat voor de bescherming van de cultuur in Suriname en daar gaat zijn kunst ook over.

Daarna reden we door naar Moiwana. Een dorp dat in de binnenlandse oorlog volledig is weggevaagd en in 1986 weer is opgebouwd samen met een monument.

Aan het eind van de middag hebben we nog een bezoekje gebracht aan het internaat tegenover ons waar een leerkracht ook de leiding heeft en waar 40 kinderen zitten.

Vervolgens met een onderbreking van de maaltijd hard gewerkt om de laatste workshop van morgen voor te bereiden voor alle scholen en oudercommissies. Hierin moet alles samen komen en moet dan ook concrete doelen opleveren.

Helaas onze laatste avond hier in het binnenland. Morgen gaan we na de workshop weer terug naar Parimaribo. Aan de andere kant wel fijn want de eerste kakkerlakken hebben onze kamers ontdekt en laten zich zien in de kamers.