Maandag

16 februari 2015 - Moengo, Suriname

Een slechte eerste nacht gehad. Ik werd wakker van een vleermuis in mijn kamer die een hoop lawaai maakte en rondvloog. Toen deze weer uit mijn kamer was bleef ik de rest van de nacht wakker van allerlei getrippel en gefladder op mijn plafond.

Om kwart voor acht liepen we op de school rond en waren we klaar voor de vlaggenparade. Helaas ging het op dat moment regenen (wat de hele dag doorging) waardoor de vlaggenparade werd afgelast. Helaas want we hadden het volkslied al een paar keer beluisterd zodat we mee zouden kunnen zingen.

De hele ochtend zijn we in de groepen gaan kijken en hebben we met de schoolleider gesproken. Het was heel erg raar om voor de eerste keer zo’n groep binnen te lopen. De kinderen waren ook wel wat terughoudend en keken veel.

Aan het einde van de ochtend een terugkoppeling met elkaar en met de schoolleider en de projectleider vanuit Suriname. Mooi om et zien dat deze school ook met een bibliotheek bezig is net als wij. Na het eten vertrokken we richting Moengo voor de bijeenkomst met de oudercommissies schoolleiders en enkele leerkrachten van de drie scholen.

Dit was een spannende bijeenkomst want we wilden hier goed neerzetten wat we deze week zouden gaan doen. De sfeer was goed en na een stuk theorie over ouderbetrokkenheid gingen we in gesprek over waarden. Daarna moest het in groepjes worden uitgespeeld. De sfeer was erg goed en dit was ook een leuk onderdeel. Daarna hebben we een aantal dingen op papier gezet die we allemaal belangrijk vonden. Een geslaagde middag waarin de scholen enthousiast waren voor de komende week.

Rond zes uur kwamen we na boodschappen gedaan te hebben weer op ons logeeradres. Na het eten gingen we wandelen door het dorp richting de kreek. Hier gaan alle mensen uit het dorp de afwas doen, maar ook zelf baden.

In het dorp hadden we nog wat leuke gesprekjes met dorpsbewoners. Tot slot nog even op het balkon zitten en op bed.