Zondag

15 februari 2015 - Moengo, Suriname

Vanmorgen ontbeten in hotel Hosta in Parimaribo. Om half tien werden we opgehaald door christabel en vertrokken we naar Fort Zeelandia. Daar was om half elf een rondleiding geregeld. Omdat we er een uur eerder waren hebben we nog rondgelopen op het onafhankelijkheidsplein. Hier staat het presidentiele paleis en het parlement. Ook worden hier elke zondagochtend vogelwedstrijden gehouden. Welke vogel zingt het hardst en het mooist.

Nadat we uitgebreid hierover verteld kregen door de trotse eigenaren kwamen er twee hindoes voor een ritueel bad in de Suriname rivier

Vervolgens kregen we een rondleiding en hoorden we de geschiedenis Suriname rondom het fort. Erg indrukwekkend ook omdat hier de kogelgaten van de decembermoorden nog in de muur zaten.

Na de rondleiding vertrokken we richting Moengo. Het doel van onze reis.

Sinds vorig jaar ligt er een asfaltweg naar het binnenland en deden we er slechts anderhalf uur over in tegenstelling tot de vier uur over een zandweg van daarvoor.

Onderweg nog ergens bij een javaans restaurantje gegeten en in de namiddag kwamen   we in Anakundre aan waar ons logeerhuis van deze week staat. Op het terrein van een internaat en de school.

Achter het terrein staat het dorpje, een verzameling huizen waar de ouders projectleider van de ouderorganisatie woont. Onze eerste ontmoeting met deze ouders was er een van wat aftasten, maar voelde wel goed.

’s Avonds boodschappen gedaan in Moengo, Een groot dorp/stadje, maar met maar gedeeltelijk verharde wegen. We kwamen langs het huis van Ronnie Brunswijk waar het erg druk was, want de verkiezingen zijn in volle gang. Dat kunnen we overal merken aan bijeenkomsten en vlaggen.

Terug in het logeerhuis het programma nog eens doorlopen en de laatste voorbereidingen getroffen voor de bijeenkomst met de oudercommissie van de scholen, leerkrachten en directies. Een cruciale bijeenkomst omdat dit het startpunt is met alle betrokkenen en dus de toon zet voor het vervolg.

1. Mike:
    1 maart 2015