Woensdag

18 februari 2015 - Moengo Tapoe, Suriname

Vanmorgen weer om kwart voor acht bij de school voor de vlaggenparade. Eindelijk droog na twee dagen regen. Erg leuk om te zien. De vlag hijsen en het volkslied zingen. Leuk om te merken dat de kinderen steeds ontspannener met ons omgingen.

Vervolgens bleek het as woensdag te zijn en ging de hele school naar de mis in het gebouw naast de school. Hier bleven we maar even kort bij omdat we naar Moengo Tapoe moesten voor het schoolbezoek daar. Deze school bestaat nog maar zes jaar omdat de vorige school verwoest is in de strijd die er geweest is in de jungle.

Het was een leuke school in een leuk dorp. Na de groepsbezoeken gingen we meteen door voor de workshop met het team en de oudercommissie. Midden in het dorp in een open ruimte onder een dak. Ik was aan de beurt om de workshop te geven. Een bijzondere gebeurtenis. Voor een aantal ouders moest worden vertaald. Na een kwartiertje kwam de dorpskapitein er ook bij. Na hem getolkt te hebben bijgepraat gingen we verder. Halverwege kwam er een auto met twee bewapende mannen. Hier moesten ook een aantal ouders naartoe want de uitkering werd contant uitbetaald.

Vervolgens kwam de brandweer om een nest Braziliaanse bijen weg te halen. Hier moest de voorzitter van de oudercommissie dan weer heen.

Ondanks alles hadden we aan het einde van de middag toch een mooie opbrengst van school en ouders voor ouderbetrokkenheid. Vervolgens nam de voorzitter ons met de kaptein en ouders mee naar de kreek om deze te laten zien. Erg leuk.

Weer terug in het logeerhuis hebben we het programma voor de komende twee dagen voorbereid en na het eten waren we ook helemaal op

Moe van de dag en de inspanning zijn we vroeg op bed gegaan.