Dinsdag

17 februari 2015 - Moengo, Suriname

Vanmorgen weer om acht uur aanwezig bij de vlaggenparade met het volkslied bij la Providentia , maar weer ging het niet door vanwege de regen. Vervolgens vertrokken we richting Moengo om tot 13.00 uur in de groepen te gaan kijken. We konden overal naar binnenlopen en hebben weer veel gezien. Het blijft bijzonder om zo in de groep te kunnen observeren.

Tussendoor gesproken met de directeur en voor zover mogelijk met wat leerkrachten.  Om 13.15 uur gezamenlijk eten met het hele team en daarna begonnen we met onze eerste workshop. Via het nadenken over het ideale logeerhuis maakten we de stap naar hoe ziet de ideale school eruit en hoe ziet dan ideale ouderbetrokkenheid eruit .

Na de pauze werd dit verder concreet gemaakt in het bouwen van een muurtje waarin de belangrijkste kernwoorden van de school kwamen te staan gericht op ouderbetrokkenheid.

Rond half vijf sloten we deze middag af met een mooi resultaat en mooie waarden voor de school op dit gebied.

Na nog even boodschappen gedaan te hebben in Moenga zijn we teruggegaan naar ons loggeerhuis. Daar stonden een aantal jongens uit het dorp ons op te wachten om on mee te helpen de boodschappen en andere spullen naar boven te dragen. Dit hadden ze bij aankomst ook al gedaan en nu kwamen ze nog een pakje drinken halen.

Ik had hiervoor een bal van  FC Groningen meegenomen en in Moengo een pompje gekocht. Deze kregen de jongens nu. Op voorwaarde dat als ze gingen voetballen ze mij ook even moesten halen. Een half uur later waren ze er weer en hebben we een potje voetbal gespeeld. Erg leuk, maar eigenlijk te warm.

Vlak voor het donker werd zijn we nog even naar de kreek van het dorp Abadoe Koendra gelopen. Prachtig gelegen in het woud. Ook hier kwamen weer mensen baden en afwassen.

In het dorp nog wat leuke gesprekjes gehad met mensen.

Na het eten het programma van de dag doorgenomen en nog even lekker op het balkon gezeten. Daarna weer op tijd op bed.